Humane begeleidingsvaardigheden (HBV)
De Humane begeleidingsvaardigheden (HBV) training leert zorgmedewerkers hoe ze moeilijke situaties bij zorgvragers humaan en effectief kunnen aanpakken. Het gebruikt het menselijke verdedigingssysteem en richt zich op verbale en fysieke de-escalatie en het begeleiden naar een veilige plek. Het voorkomen van vrijheidsbeperkende maatregelen is het doel.
3 erkende cursussen zorg gerelateerd binnen 1 dag op maat gemaakt (klassikaal), per cursus voor maar € 105,00 ex BTW!
Krijg vat er op
In zorginstellingen kunnen moeilijk begeleidbare situaties ontstaan waarbij tijdelijke noodsituaties kunnen worden overbrugd met behulp van middelen of maatregelen. Wanneer een zorgvrager de controle over zichzelf verliest, kan dit een gevaar vormen voor zowel de zorgvrager als de omgeving. De training “Humane begeleidingsvaardigheden” leert medewerkers op een humane en effectieve manier om te gaan met deze situaties. De training is gebaseerd op instinctieve menselijke verdedigingsreacties.
Onderzoek (P.G. Renden et al., 2015) toont aan dat klassieke fysieke agressietrainingen niet optimaal bruikbaar zijn in de praktijk. Fysieke vaardigheden worden vaak niet gebruikt zoals aangeleerd. Veel van deze technieken komen uit vechtsporten zoals karate en jiujitsu, die in de gecontroleerde, afgebakende setting van een vechtsport goed toe te passen zijn, maar in de zorgpraktijk (waarin voor de agressieve zorgvrager geen spelregels gelden) veel moeilijker zijn. Bovendien hebben zorgmedewerkers vaak niet voldoende mogelijkheden om deze vaardigheden goed te trainen, wat betekent dat ze deze vaardigheden mogelijk niet op de juiste manier uitvoeren.
Kudding & Partners en Effect Zorg hebben het instinctieve menselijke verdedigingssysteem vertaald naar de zorg en biedt een fysieke training aan waarin het belang van in contact gaan met de zorgvrager en humaan optreden wordt benadrukt.
Gemiddelde waardering
Resultaten:
- Handelt volgens het veiligheidsprotocol van de organisatie.
- Kan zo nodig een persoon vorderen.
- Kan zo nodig een persoon aanhouden.
- Is op de hoogte van het juridisch kader.
- Kan verbale en fysieke de-escalatievaardigheden toepassen.
- Kan op een humane manier met drie collega’s (m/v) een zorgvrager in ‘holding’ brengen.
- Kan een zorgvrager rustig en beheerst begeleiden naar een andere ruimte.
Deze training richt zich op het signaleren van gedrag dat mogelijk tot escalatie kan leiden en het nemen van stappen bij een alarmmelding in de praktijk, inclusief opschaling indien nodig. Daarnaast wordt uitvoerig ingegaan op de rol van woordvoerder, waarbij de medewerker leert om de zorgvrager volgens de Presentietheorie aan te spreken. Ook wordt er aandacht besteed aan het toepassen van een ‘holding’ in uitzonderlijke praktijksituaties, waarbij deelnemers leren om een zorgvrager die gevaarlijk is voor zichzelf of de omgeving, op een humane manier in ‘holding’ te brengen en na herstel naar een veilige plek te begeleiden.
Deelnemers krijgen de kans om praktijksituaties te bekijken en het stressmanagement van de zorgvrager te observeren, terwijl ze reflecteren op hun eigen manier van stressmanagement en handelen. De training sluit af met een praktijksimulatie waarin de deelnemers de vaardigheden zo realistisch mogelijk trainen. Deze werkwijze heeft het hoogste rendement voor de toepassing en borging van het geleerde in de praktijk.
Belangrijk om op te merken is dat sinds 1 januari 2020 de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet verplichte ggz (Wvggz) gelden, voorheen bekend als BOPZ. Het uitgangspunt van de Wet zorg en dwang is dat onvrijwillige zorg daarbij niet wordt toegepast, tenzij het niet anders kan. Dit betekent dat gevaarlijke situaties zoveel mogelijk met vrijwillige zorg moeten worden opgelost, ook bij ernstig probleemgedrag.
Voor wie? Voor medewerkers van instellingen waar een ‘middel of maatregel’ mag worden toegepast bij cliënten en die in gevaarlijke situaties soms fysiek moeten ingrijpen om een time-out in te zetten.
Intake: Samen met de opdrachtgever en een vertegenwoordiger van het getrainde team, bespreken we tijdens een persoonlijk gesprek (face-to-face) de leerdoelen en het verloop van het leertraject. Als optionele extra service kunnen we de deelnemers voorafgaand aan de training een persoonlijke intake toesturen per e-mail, die aansluit op hun individuele werksituatie en ervaringen.
Aanmelden voor de cursus
Vul je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.