5.0
Gebaseerd op 11 beoordelingen
powered by Google
js_loader

Een passende plek in de zorg

Motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering is een gespreksstijl die de eigen motivatie en bereidheid tot verandering van iemand versterkt. Het richt zich op het vergroten van de intrinsieke motivatie voor verandering en biedt methoden om mensen te begeleiden bij gedragsverandering. De professional werkt samen met de zorgvrager om ambivalentie op te lossen en creëert een veilige omgeving.

2 erkende cursussen zorg gerelateerd binnen 1 dag op maat gemaakt (klassikaal), per cursus voor maar € 137,50 ex BTW!

Begeleiden naar gedragsverandering

Veranderen is een uitdaging en vereist veel inspanning en doorzettingsvermogen. Het is niet makkelijk om uit oude patronen te stappen en nieuwe gewoonten te ontwikkelen en vol te houden. Toch biedt verandering ook nieuwe kansen, verbeteringen, trots en bevestiging dat iets kan worden bereikt. Veranderingen die waardevol zijn voor wat iemand belangrijk vindt, worden vaak opgepakt. Intrinsieke motivatie en waarden spelen hierbij een belangrijke rol. Motiverende gesprekken helpen bij het zoeken en vinden hiervan.

Motiverende gespreksvoering is een vorm van samenwerking gericht op het versterken van de motivatie en bereidheid tot verandering van de persoon (Miller en Rollnick, 2014). Het biedt een methodische aanpak voor het begeleiden van mensen in het verandertraject. De nadruk ligt op het vergroten van de interne motivatie voor verandering en is afgestemd op de specifieke veranderbehoefte van de betrokkene.

Veel mensen die verandering willen, zijn ambivalent: ze zien zowel voordelen als nadelen. Als de professional samenwerkt met de persoon en een gidsende gespreksstijl hanteert, kunnen ze die ambivalentie onderzoeken en uiteindelijk oplossen. Soms stagneert het gesprek. Het is belangrijk dat de betrokkene zelf de doorslaggevende argumenten voor verandering uitspreekt en niet door de professional wordt beïnvloed of overtuigd. De professional moet een veilige en ondersteunende omgeving creëren en de uitspraken van de betrokkene accepteren en respecteren.

Gemiddelde waardering

(5)

Resultaten:

  • Motiverende gespreksvoering toepassen om gedragsverandering bij zorgvragers te bewerkstelligen.
  • De principes en processen van Motiverende gespreksvoering begrijpen.
  • De gedragskenmerken benoemen die bij de zes stadia van gedragsverandering horen en hierop inspelen met gespreksvaardigheden.
  • De vier uitgangspunten van Motiverende gespreksvoering begrijpen en in de professionele houding integreren.
  • Ambivalentie herkennen en weten hoe tegenstrijdigheden zich ontwikkelen.
  • Weerstand herkennen en om buigen.
  • Verandertaal herkennen en uitlokken.
  • De gespreksvaardigheden en technieken van Motiverende Gespreksvoering beheersen.

In de training leren we over Motiverende gespreksvoering, waaronder de theorie, methodiek en gesprekstechnieken. We oefenen deze door middel van samenwerking en interactie met een trainingsacteur, om de deelnemers het meeste rendement en toepassingsmogelijkheden te bieden.

Voor wie? Medewerkers in de zorg het onderwijs en publiek sector. Speciaal op maat gemaakt voor de GGZ, verslavingszorg, reclassering, tbs-klinieken, en huisartsen.

Pakket A

Minimaal 5 tot 10 deelnemers

Meander 251, 6825 MC te Arnhem

1 dag klassikaal

Cursussen zijn volledig erkend

Eten en drinken inbegrepen

€ 275,00 excl. BTW

1 jaar geldig

08:00 – 17:00 uur

Aanmelden voor de cursus

Vul je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Persoonsgegevens

Contactgegevens

Welke training wil je boeken?

Pakket A | Training op maat
275,00 excl. BTW
Pakket B | Training op maat
275,00 excl. BTW
Pakket C | Training op maat
€ 315,00 excl. BTW
Pakket A | Training op maat
Pakket B | Training op maat
Pakket C | Training op maat
(Vereist)

×