Erkennen en sturen van gedrag
Beroepspersonen hebben in hun dagelijks werk regelmatig te maken met boze en agressieve uitingen van cliënten, verwanten en derden. Dit kan tot verschillende niveaus van spanning leiden en invloed hebben op de interactie en communicatie. Het herkennen van tekenen van stress en deze weten te beheersen is een cruciale stap om mentaal veerkrachtig te zijn. In deze opleiding leert de beroepspersoon om verschillende soorten emoties en uitingen van agressie te herkennen en er de-escalerend mee om te gaan.
Resultaten:
✓ Verbetering van mentale veerkracht
✓ Inzicht in en controle over eigen stresssignalen
✓ Methodisch handelen volgens de OOBA-cyclus
✓ Kennis van verschillende soorten emoties en agressief gedrag
✓ Voorspelbaarheid en effectieve communicatie bij tekenen van boosheid en agressie
✓ Begrip en betekenisgeving van agressief gedrag
✓ De-escalerende communicatie en acties, zoals ombuigen, begrenzen, negeren, meewerken en weggaan. Vanaf € 1.780,00 per groep inclusief inzet trainingsacteur (BTW vrijgesteld)
Gemiddelde waardering:
Tijdens deze training staan wij sterk in voor het gebruiken van de OOBA-cyclus als grondslag voor professioneel werken. De medewerker leert hierdoor om nauwlettend te kijken en rekening te houden met emotionele en agressieve signalen. Door het bewust analyseren van het gedrag, kan de medewerker een weloverwogen besluit nemen over de meest passende interventie in de specifieke situatie en deze uitvoeren. Veiligheid en autonomie voor alle betrokkenen staan hierbij voorop.
In de training zullen wij gebruikmaken van kennisclips, filmmateriaal en interactieve werkvormen. De deelnemers zullen tijdens praktijksimulaties (met een trainingsacteur) de mogelijkheid krijgen om te oefenen met het beheersen van emoties en agressief gedrag. De oefensituaties bieden een uitdaging voor de deelnemers om hun vaardigheden te verkennen en te verbeteren. Dit resulteert in het beste rendement voor de toepassing en het vasthouden van de geleerde kennis in de praktijk. Voor de toepassing in de dagelijkse werkzaamheden formuleert de medewerker aandachtspunten en een plan van aanpak.
Voor wie? Professionals die dagelijks te maken hebben met emotionele uitbarstingen en verbaal agressieve reacties van cliënten, verwanten en collega's.
Intake: In een face-to-face kick-off gesprek bepalen wij samen met de opdrachtgever en vertegenwoordiger van het team de specifieke leerdoelen en bespreken wij het verloop van het opleidingstraject. Indien gewenst kunnen wij voor aanvang van de training ook digitaal een persoonlijke intake per email versturen.
Groepsgrootte: Maximaal 10 deelnemers
Afronding: Na de training ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname.