Doorbreek de cirkel van gedragsproblemen Agressie is een veel voorkomend gedrag onder mensen met verstandelijke beperkingen, waaronder die met licht verstandelijke beperking (LVB) en autisme. Volgens een onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit 2016 ondervond bijna driekwart van de zorgverleners agressie van zorgvragers.
Dit soort gedragsproblemen hebben zeer negatieve gevolgen voor zowel de zorgverlener, het team, de zorgvrager als de ouders. Zorgverleners die frequent en ernstig agressief gedrag ondervinden, lopen een groter risico op stress en verzuim. Deze training verhoogt de weerbaarheid van de professional, zodat ze goed voorbereid en zelfverzekerd kunnen omgaan met de zorgvrager.
Resultaat:
✓ Versterkt mentale veerkracht en verhoogt de mentale weerbaarheid.
✓ Inzicht in verschillende emoties en vormen van agressief gedrag bij mensen met LVB.
✓ Beter in staat om signalen van boosheid en agressie te herkennen en te anticiperen.
✓ Begrijpt de achtergronden van boos en agressief gedrag en kan die verbinden met beperkingen en problemen.
✓ Werkt methodisch vanuit de OOBA-cyclus.
✓ Communiceert en handelt de-escalerend, door het inzetten van interventies zoals: ombuigen-begrenzen-negeren-meewerken en weggaan.
✓ Beheerst emotionele spanning en is bewuster van de eigen reacties.
✓ Bekend met verschillende begeleidingsstijlen (zoals Triple-C en Totale Communicatie), en kan snel schakelen tussen stijlen voor het beste resultaat voor de zorgvrager.
✓ Weet wat de zorgvrager nodig heeft en hoe deze zich het best kan ontwikkelen met de juiste begeleidingsstijl.
Gemiddelde waardering:
De interventies die tijdens de training worden aangeleerd, zijn afgeleid van de effectieve en praktijkgerichte Agressiematrix. Deze interventies zijn afgestemd op het niveau van LVB en nauw verweven met de werkomgeving. Tijdens de training krijgen deelnemers de mogelijkheid om het stressniveau van zorgvragers in praktijksituaties te observeren en te reflecteren op hun eigen stressbeheersing en handelwijze.
Deelnemers oefenen vervolgens met behulp van praktijksimulaties (met een trainingsacteur) in het hanteren van emoties en agressief gedrag. Hierdoor kunnen ze de vaardigheden op een realistische manier oefenen. Tijdens deze situaties wordt de professional uitgedaagd om
zijn vaardigheden te verbeteren en te verkennen. Daarnaast formuleert de medewerker focuspunten en een plan van aanpak voor toepassing in de praktijk, wat het leerrendement in de werkomgeving vergroot.
Vrijheidsbeperkende maatregelen
Sinds januari 2020 gelden de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet verplichte ggz (Wvggz, voorheen BOPZ). De basisprincipes van de Wet zorg en dwang zijn gericht op het vermijden van onvrijwillige zorg, tenzij dit niet anders mogelijk is. Gevaarlijke situaties moeten zoveel mogelijk met vrijwillige zorg worden opgelost, zelfs in het geval van ernstig probleemgedrag.
Voor wie? Voor hulpverleners, ouders/familie en andere betrokkenen, die in contact komen met mensen met een lichte verstandelijke beperking (LVB).
Intake: De opdrachtgever en de vertegenwoordiger van het team bespreken tijdens een persoonlijk face-to-face gesprek de leerdoelen en het verloop van het opleidingstraject. Indien gewenst, kunnen we ook digitaal persoonlijk intake-vragenlijst sturen via e-mail, specifiek afgestemd op de individuele werkomgeving en ervaringen van de deelnemer.