Treed veilig binnen
Steeds meer zorgverleners gaan op huisbezoek bij zorgvragers, maar het is niet altijd duidelijk wat ze gaan aantreffen. Voor hun eigen veiligheid is het belangrijk dat zij vertrouwen op hun eigen deskundigheid en inschattingen. Wat zijn de mogelijke risico's en hoe kunnen zij zichzelf beschermen? Hoe moeten zij handelen in geval van escalatie?
Resultaat:
✓ In staat om potentiële risico's in kaart te brengen.
✓ Neemt maatregelen voor de eigen veiligheid op een preventieve manier.
✓ Heeft de vaardigheid om potentiële gevaren en risico's te herkennen en te beoordelen.
✓ Werkt methodisch vanuit de OOBA-cyclus.
✓ Weet hoe te handelen bij agressieve situaties tijdens huisbezoeken.
✓ Beheerst de emotionele spanning tijdens het uitoefenen van de functie.
Gemiddelde waardering:
In deze training staat de reflectie op het veilig werken in de praktijk centraal. We introduceren de OOBA-cyclus, bespreken verschillende uitingsvormen van emotie en agressie en analyseren gedrag. Ook passen we stress- en agressiemanagement toe en verbinden dit met de persoonlijke ervaringen. We gebruiken de app "Veilig Huisbezoek" om een huisbezoek te analyseren en maken gebruik van virtual reality om risico- en gevaarindicatoren te onderzoeken en de interventies tijdens een huisbezoek te evalueren.
De training bevat kennisclips, filmmateriaal en activerende oefeningen. De deelnemers oefenen door middel van praktijksimulaties met een trainingsacteur hoe ze emoties en agressief gedrag moeten hanteren. Dit uitdagende leerproces zorgt voor het optimale rendement en borging van het geleerde in de praktijk. De deelnemers formuleren tenslotte aandachtspunten en een plan van aanpak voor toepassing in de praktijk.
Virtual reality: leermiddel bij stresssituaties
Virtual reality is een effectieve aanvulling op traditionele trainingen en biedt de mogelijkheid om stressvolle situaties realistisch na te bootsen. De deelnemer kan op realistische wijze verschillende perspectieven ervaren en leert hierdoor hoe hij of zij adequaat moet handelen in stressvolle situaties en regie over het handelen moet nemen.
Activerend leren
De virtual reality-situaties die wij hebben ontwikkeld, behandelen de emotie ‘agressie’ vanuit het perspectief van de professional. Dit past bij het principe van verrijkende,
activerende leervormen om de handelingsbekwaamheid van professionals te versterken "Dewing, J. (2008)".
Intake: Tijdens een persoonlijk gesprek (face to face), bepalen we samen met de opdrachtgever en vertegenwoordiger van het opgeleide team de leerdoelen en bespreken we de voortgang van het leertraject. Optioneel kunnen we de deelnemers een digitale persoonlijke intake via e-mail verzenden voorafgaand aan de training, die aansluit bij de specifieke werkomgeving en ervaringen van de deelnemer.